به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نامه ای مبنی بر در خواست انجمن ملی شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ و انجمن ملی طیور ایران برای عرضه مرغ در بورس کالا چندی پیش منتشر شد با این مضمون که عرضه مرغ (از جمله مرغ منجمد) در بورس کالای ایران در قالب قراردادهای نقدی و سلف عرضه صورت پذیرد، تا موجبات شکل گیری بازاری رقابتی با کشف نرخ منصفانه فراهم گردد.
در این خصوص نظر برخی فعالان این حوزه را مبنی بر چرایی عرضه مرغ در بورس کالا جویا شدیم.
سعید اصغری فرد دبیر انجمن ملی طیور ایران در خصوص مزایای عرضه گوشت مرغ در بورس کالا به بورس ۲۴ گفت: اولین مزیت عرضه مرغ در بورس کالا کشف نرخ این کالا با مکانیزمی صحیح و شفاف است. در این شرایط واسطه های غیر ضرور حذف می گردند و کالا در بستری صحیح به دست مصرف کننده می رسد. با عرضه مرغ در بورس کالا میزان تولید قابل برنامه ریزی خواهد شد و مازاد یا کسر تولید ایجاد نمی شود. در صورت وجود مازاد تولید می توان برای صادرات آن از پیش برنامه ریزی کرد و مشکلاتی از قبیل افت شدید قیمت و بالا رفتن قیمت به دلیل افزایش یا کاهش عرضه بوجود نخواهد آمد.
وی ادامه داد: از دیگر مزایای عرضه گوشت مرغ در بورس کالا گردش صحیح نقدینگی و حذف مشکل وصول مطالبات خواهد بود. چرا که تسویه خریدها در بستر اتاق پایاپای صورت می پذیرد و خریدار نمی تواند از ایفای تعهدات خود سر باز زند. از طرفی تولید کننده هم ملزم به رعایت استانداردهای تولید خواهد شد و کیفیت کالای عرضه شده نیز مشخص خواهد بود.
اصغری فرد گفت: در ابتدا ممکن است عرضه در بورس کالا با مشکلاتی روبرو شود و تا جا افتادن این موضوع شرکتهای بزرگ برای عرضه وارد شوند و فروشگاههای بزرگ هم به عنوان خریدار اقدام به خرید کنند و کم کم سایر مشتریان هم با ساز و کار بورس آشنایی لازم را کسب خواهند نمود تا توسعه خرید و فروش در بورس کالا صورت پذیرد. در ابتدا کشش در این بازار کم خواهد بود و رفته رفته بازار سنتی به سمت بازار توسعه یافته و علمی از طریق بستر بورس کالا ورود خواهد کرد.
مجتبی رسولی مدیر عامل شرکت سپید ماکیان نیز در خصوص عرضه گوشت مرغ در بورس گفت: عرضه مرغ در بورس کالا قطعا بهتر از عرضه در بازار میدان بهمن و قیمت گذاری توسط دلالان است تا چند نفر نرخ گذاری را با سلیقه خود صورت دهند و کل کشور از این مکانیزم سنتی و منسوخ شده تبعیت کنند.
او ادامه داد: قطعا نظام قیمت گذاری در بورس شفافیت بیشتری دارد و بازار این کالا را به سمت پیشرفت و استفاده از ابزارهای توسعه یافته مالی هدایت خواهد کرد. عرضه در بورس کالا باعث ایجاد امنیت در تولید کننده و مصرف کننده است، هم از نظر میزان تولید و سیاست گذاری ها در خصوص تولید و هم از نظر وصول مطالبات خرید.
مریم زاهد مدیرعامل شرکت سبز دشت هم از مزایای عرضه مرغ در بورس کالا گفت: عرضه در بورس کالا از اتفاقات بسیار خوبی است که در صورت توسعه یافتن، مزایای زیادی خواهد داشت .به این دلیل که استانداردهای لازم برای تولید رعایت خواهد شد، واسطه هایی که بازار مرغ را تحت تاثیر قرار می دهند حذف خواهند شد و نحوه عرضه و قیمت گذاری ساماندهی می شود. با شفافیت قیمت ها تولید کننده و مصرف کننده تواما منتفع خواهند شد. همچنین با عرضه های سلف برنامه ریزی برای تولیدات آتی و صادرات مازاد تولید فراهم می گردد.
منبع: بورس ۲۴
ارسال نظر