به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: با سودآوری شرکتها اطمینان به سرمایهگذاری در بازار شکل میگیرد و در همه بازارهای دنیا حضور سرمایهگذاران در بازار در بلندمدت با سودآوری همراه است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین گفت: یکی از مؤلفههای بازار سرمایه، تنوعبخشی به ابزارهای معاملاتی است. در یک زمانی فقط سهام در بازار بود که خرید و فروش میشد، اکنون علاوه بر سهام، انواع ابزار ها و اوراق بدهی هم وجود دارد.
محمدی همچنین گفت: در بحث نقدینگی و حمایتهای کارگزاری نیز توفیقات خوبی کسب شده، همچنین رشد شرکتهای بورسی صورت گرفته و اگر مردم بدانند شرکتهای بورسی هر سال رشد میکنند، چرا سهام خود را بفروشند. هم شرکت سود نقدی به سهام میدهد و هم قیمت خود سهام تقویت میشود.
وی ادامه داد: میتوان با معافیت و یا تشویق مالیاتی، شرکتهای بورسی را مورد حمایت قرار داد. از طرفی سازمان بورس از حضور مردم در بورس حمایت و استقبال میکند، به گونهای که پارسال یکدرصد هزینه نقل و انتقال سهام پرداخت میشد، امسال نیمدرصد شده است، یعنی با همه این اقدامات سعی میکنیمبورس متنوع شده و برای مردم جذاب باشد.
رئیس سازمان بورس همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا از صدها هزار شرکتی که در کشور وجود دارد، حدود ۶۰۰ شرکت در بورس حضور دارند، گفت: در حال حاضر ۶۲۰ شرکت و نماد معاملاتی در بورس وجود دارد. باید به بحث جذب شرکتهای بیشتر به بورس به صورت توجه شود. بحث تشویقهای مالیاتی برای شرکتهای بورسی مطرح است.
محمدی گفت: برخی از شرکتهای خارج از بورس قانون را دور میزنند و شاید مالیات ندهند یا بسیار کم مالیات بدهند، اما شرکتهای بورسی همگی شفاف هستند و میزان واقعی مالیات را میپردازند. بنابراین شرکتی که در بورس حاضر میشود، باید تشویق شود، زیرا برخی از شرکتهایی که خارج از بورس هستند، یا مالیات نمیدهند و یا اینکه به اندازه حق خود مالیات نمیپردازند.
محمدی افزود: برای شرکتهای بورسی در اخذ تسهیلات بانکی باید امتیازاتی قائل شویم، البته امتیاز غیرقانونی نمیخواهیم، اما امتیاز براساس قانون برای این شرکتها میخواهیم که در اعطای تسهیلات، برای تأمین مالی در اولویت باشند، زیرا شرکتهای بورسی شفاف هستند و مرتب گزارش عملکرد میدهند، بنابراین اولویت تسهیلات باید با شرکتهای بورسی باشد. مشوقهای دیگری هم میتوان برای شرکتهای بورسی در نظر گرفت.
رئیس سازمان بورس، گفت: مثلاً در مزایده و مناقصههای بزرگ گفته شود، شرکتهایی که بورسی و شفاف هستند، رتبه بهتری بگیرند و امتیاز داشته باشند، یا حتی در تبلیغات از طریق رسانه ملی و رسانههای دیگر، کالای شرکت های بورسی را با هزینه کمتری تبلیغ کنیم و این یک مزیتی برای شرکتهای بورسی باشد، زیرا این شرکتها بسیار شفاف و کارآمدتر هستند.
وی گفت: در بحث صادرات و اشتغال و تولید هم میتوان شرکتهای بورسی را در اولویت قرار داد، زیرا این شرکتها مرتب گزارش عملکرد از طریق سامانه ناشران بورسی، کدال در اختیار سهامداران و ذینفعان و همه مردم قرار میدهند.
ارسال نظر